
REKLAMAČNÍ ŘÁD
REKLAMAČNÍ ŘÁD
společnosti OPTIKA CB s.r.o., IČO: 093 40 424, se sídlem Šumavská 550/9, České Budějovice 7, 370 01 České Budějovice, zapsaná v obchodním rejstříku
vedeném u Krajského soudu v Českých Budějovicích pod sp. zn. C 30102
(dále jen „OPTIKA CB“)
Tento reklamační řád (dále jen „Reklamační řád“) je vydán v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „OZ“) a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Reklamační řád obsahuje informace o podmínkách, rozsahu a způsobu uplatnění Vašich práv z vadného plnění, případně záruky, byla-li na zakoupené zboží poskytnuta.
Reklamační řád proto podrobně upravuje právo na dodání nové věci (zboží) bez vad nebo dodání výměny součásti, právo na bezplatné odstranění vady opravou věci, právo na slevu z kupní ceny, případně právo na odstoupení od smlouvy, a v případě, byla-li na prodávané věci, na jejím obalu, v návodu připojenému k věci nebo v reklamě v souladu s právními předpisy uvedena doba, po kterou lze věc použít (záruční doba), právo na bezplatné odstranění vady zboží zakoupeného u OPTIKY CB, a to jak v jedné z provozoven (kamenných prodejen), tak i v e-shopu umístěném na webových stránkách www.ocnicb.cz.
Zákazník má možnost vybrat si buďto z hotového zboží (výrobků), které se před jeho prodejem zákazníkovi nijak individuálně neupravovalo pro jeho potřeby, a které si zákazník následně zakoupí na základě kupní smlouvy uzavřené s OPTIKA CB, nebo si zákazník od OPTIKY CB objedná na zakázku zhotovení/úpravu výrobku na základě jeho individuálních požadavků a potřeb (zejména odborného vyšetření). V takovém případě je zhotovení/upravení ze strany OPTIKY CB poskytnuto na základě smlouvy o dílo a vztahuje se na něj odlišná záruka od záruky a práv z vadného plnění plynoucí zákazníkovi z kupní smlouvy.
Odst. I. – III. Reklamačního řádu obsahují obecnou úpravu záruky a práv z vadného plnění týkající se hotového zboží zakoupeného u OPTIKY CB na základě kupní smlouvy. Tato úprava se přiměřeně použije i na zboží zhotovené (upravené) na základě smlouvy o dílo. Toto pravidlo však neplatí v případě ustanovení, která jsou pro tento případ odlišně upravená v odst. IV. tohoto Reklamačního řádu, “IV. Záruka v případě zboží zhotoveného na zakázku na základě smlouvy o dílo”. Stanoví-li odst. IV. v případě zboží zhotoveného (upraveného) na základě smlouvy o dílo odlišné podmínky pro záruku a práva z vadného plnění oproti úpravě zboží zakoupeného (upraveného) na základě kupní smlouvy, uvedeného v odst. I. – III. Reklamačního řádu, použije se pro tento případ úprava obsažená v odst. IV. Odst. V. tohoto Reklamačního řádu se užije v případě zboží zakoupeného u OPTIKA CB na základě kupní smlouvy i na základě smlouvy o dílo.
I. Hotové zboží zakoupené v provozovně či na e-shopu na základě kupní smlouvy a Vaše práva z vadného plnění
Kupující může vytknout vady, které se vyskytnou na věci (zakoupeném zboží) v době 24 měsíců od jejího převzetí.
Byla-li na věci, na jejím obalu, v návodu připojenému k výrobku nebo v reklamě či návodu uvedena doba, po kterou lze výrobek použít, OPTIKA CB vám odpovídá za to, že věc bude po tuto dobu způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti (záruka za jakost). Vadu krytou zárukou za jakost musíte vytknout ve lhůtě určené délkou záruční doby. V případě, že je na dané zboží poskytována záruka, OPTIKA CB Vám nejpozději při převzetí věci
vydá záruční list, který bude obsahovat, údaj, že máte ze zákona právo vůči OPTIKA CB ne bezplatnou nápravu, a že toto právo není zárukou za jakost dotčeno a označení věci, na niž se záruka vztahuje, obsah záruka, jméno a sídlo poskytovatele záruky a postup a podmínky uplatnění práv ze záruky.
OPTIKA CB Vám odpovídá za to, že v době, kdy jste jako kupující věc převzali, nemá vady a že:
-
odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti a jiným ujednaným vlastnostem,
-
je vhodná k účelu, pro který ji kupující požaduje a s nímž prodávající souhlasil,
-
je dodána s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci.
OPTIKA CB Vám vedle ujednaných vlastností odpovídá, že věc:
-
je vhodná k účelu, k němuž se věc tohoto druhu obvykle používá, i s ohledem na práva třetích osob, právní předpisy, technické normy anebo kodexy chování daného odvětví, není-li technických norem,
-
množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti a funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem věcí téhož druhu, které může kupující rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná prodávajícím nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením,
-
je dodána s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití, které může kupující rozumně očekávat,
-
odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající kupujícímu poskytl před uzavřením smlouvy.
Shora uvedené neplatí v případě, kdy Vás OPTIKA CB zvlášť upozornila před uzavřením smlouvy, že se některá vlastnost věci liší a Vy jste s tím při uzavírání smlouvy výslovně souhlasili.
Projeví-li se vada na Vámi zakoupené věci v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí, ledaže to povaha věci nebo vady vylučuje. Tato doba neběží po dobu, po kterou nemůžete věc užívat, v případě, že jste vadu vytkli oprávněně. Má-li věc vadu, můžete požadovat její odstranění. Podle své volby můžete požadovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání
s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by věc měla bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro Vás. OPTIKA CB může odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by věc měla bez vady.
OPTIKA CB odstraní vadu v přiměřené době po jejím vytnutí tak, aby Vám tím nezpůsobila značné obtíže, přičemž se zohlední povaha věci a účel, pro který jste si věc koupili. K odstranění vady převezme OPTIKA CB věc na vlastní náklady.
Jako kupující můžete požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy, pokud:
-
OPTIKA CB vadu odmítla odstranit nebo ji neodstranila v zákonné lhůtě,
-
vada se projevila opakovaně,
-
vada je podstatným porušením smlouvy, nebo
-
je z prohlášení OPTIKA CB nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro Vás.
Přiměřená sleva se určí jako rozdíl mezi hodnotou věci bez vady a vadné věci, kterou jste obdrželi. Od smlouvy nemůžete odstoupit, je-li vada nevýznamná.
Pokud od smlouvy odstoupíte, OPTIKA CB Vám vrátí kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží věc nebo co prokážete, že jste věc odeslali.
II. Kdy vám práva z vadného plnění nenáleží
Práva z vadného plnění Vám nenáleží, pokud jste před převzetím věci věděli, že věc má vadu, anebo pokud jste vadu sám způsobili, a to zejména těmito způsoby:
-
věc byla používána v rozporu s návodem na údržbu a/nebo ošetřování (viz návod obsažený v zákaznické kartě), včetně poškození věci v důsledku zanedbání údržby a ošetřování věci nebo nedodržení zásad účelovosti výrobku,
-
věc je mechanicky poškozena (např. v případě nedovolených zásahů do výrobku),
-
věc byla používána k jinému než stanovenému účelu,
-
došlo k opotřebení věci v důsledku nevhodného výběru a použití.
Vadou věci není opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním nebo u použité věci opotřebení odpovídající míře jejího předchozího používání.
Dále OPTIKA CB nenese odpovědnost v rozsahu uvedeném výše v případech, kdy:
-
u věci prodávané za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,
-
vyplývá-li to z povahy věci,
-
poškození vznikla nepozorností, živelní pohromou nebo jinými vnějšími vlivy, tedy nikoli vadným plněním ze strany OPTIKY CB.
Po uplynutí záruční doby Vaše práva, jako kupujícího, z odpovědnosti za vady zanikají.
III. Jak uplatnit vaše práva z odpovědnosti za vady, případně z poskytnuté záruky za jakost?
Vaše práva z odpovědnosti za vady se uplatňují u OPTIKA CB, a to zejména v provozovně, ve které jste věc zakoupili (případně v kterémkoli jiném místě stanoveném právními předpisy). Byla-li však v potvrzení vystaveném OPTIKA CB o právu z odpovědnosti za vady, případně v záručním listu, uvedena jiná osoba určená k opravě, která je v místě prodávajícího nebo v místě pro vás bližším, můžete uplatnit právo na opravu u toho, kdo je určen k provedení opravy. Osoba takto určená k opravě provede opravu ve lhůtě dohodnuté mezi prodávajícím a kupujícím při koupi věci, která bude v souladu s příslušnými ustanovení zákona o ochraně spotřebitele.
Reklamace včetně odstranění a následného informování zákazníka musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne řádného uplatnění reklamace, pokud se s OPTIKA CB nedohodnete na delší lhůtě. Po marném uplynutí této lhůty můžete od smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu.
Doba od uplatnění práva z odpovědnosti za vady až do doby, kdy jste byli po skončení opravy povinni věc převzít, se do záruční doby nepočítá. OPTIKA CB nebo jí pověřená osoba k vyřízení reklamace, Vám při uplatnění reklamace vydá potvrzení o tom, kdy jste právo uplatnili, co je obsahem reklamace, jaký způsob vyřízení reklamace požadujete a Vaše kontaktní údaje pro účely poskytnutí informace o vyřízení reklamace, jakož i potvrzení o vyřízení reklamace, které obsahuje potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a o době jejího trvání, případně písemné odůvodnění o zamítnutí reklamace.
Pro úspěšné uplatnění práv z odpovědnosti za vady je nejprve nutné, abyste předložili doklad o nákupu zboží a pokud uplatňujete práva ze záruky, tak záruční list, který jste obdrželi se zakoupeným zbožím. Za účelem prokázání vady věci, jste povinni při uplatnění práv z odpovědnosti za vady předložit vadnou věc.
Vaše reklamace vady věci bude OPTIKOU CB uznána pouze v případě, bude-li se jednat o vadu, za kterou OPTIKA CB odpovídá z důvodu vadného plnění (v souladu s výše uvedenými podmínkami), uplatněnou v době 24 měsíců od převzetí věci nebo ve smluvně poskytnuté záruční době. Nebudou-li splněny podmínky pro uznání reklamace vady věci, nebude bohužel reklamace uznána jako oprávněná.
OPTIKA CB vás bude informovat o vyřízení reklamace a o tom, do jaké lhůty si máte reklamovaný výrobek vyzvednout. Nepřevezmete-li si věc v přiměřené době poté, co Vás OPTIKA CB vyrozuměla o možnosti věc po opravě převzít, náleží OPTICE CB úplata za uskladnění ve výši 50 Kč za den. Nebude-li Vám z jakéhokoli důvodu na straně OPTIKY CB či Vaší doručena informace o vyřízení reklamace ve výše uvedené lhůtě k vyřízení reklamace, jste povinni vyzvednout si reklamované zboží neprodleně po uplynutí 30denní lhůty, ve které měla být reklamace nejpozději vyřízena (viz předcházející odstavec). Nevyzvednete-li zboží ani po uplynutí 6 měsíců ode dne výše uvedené lhůty k vyřízení reklamace, je OPTIKA CB oprávněna k prodeji tohoto výrobku třetí osobě vhodným způsobem za přiměřenou cenu ve smyslu § 2428 občanského zákoníku, na Váš účet; výtěžek vám bude vydán bez zbytečného odkladu, OPTIKA ČB si však může odečíst skladné uvedené výše a účelně vynaložené náklady spojené s prodejem.
IV. Záruka v případě zboží zhotoveného/upraveného na zakázku na základě smlouvy o dílo
1. Zhotovení brýlí na zakázku
V případě zhotovení brýlí na zakázku je nutné rozlišovat dva výše uvedené smluvní typy, a tedy i zákonná ustanovení na tyto smlouvy dopadající. Jedná se konkrétně o smlouvu kupní a smlouvu o dílo. V případě uplatnění vad je pak taktéž nutné rozlišovat, zda brýle byly zhotoveny na zakázku za současné koupě nových obrub u OPTIKY CB, či zda došlo pouze k osazení nových skel do obrub starých, již používaných, které byly dodány z Vaší strany.
V případě zhotovení nových brýlí na zakázku, kdy k tomuto byly použity nové obruby, zakoupené v OPTICE CB, dochází k prolínání dvou výše uvedených smluvních typů. Co se týče uplatnění vad a reklamace zakoupených nových obrub, pak tato se řídí zákonnými ustanoveními kupní smlouvy (tedy odst. I. – III. Reklamačního řádu). Ve zbývající části, tedy co se týče činnosti optika, jakožto zhotovitele díla (jedná se zejména o zábrus, dioptrické hodnoty, centrace apod., tedy parametry brýlí), řídí se tato úprava zákonnými ustanoveními § 2586 a násl. OZ, tedy smlouvou o dílo, neboť dílem se rozumí zhotovení určité věci, dále údržba, oprava nebo úprava věci nebo činnost s jiným výsledkem. Dílo je provedeno, je-li dokončeno a předáno. Dílo je dokončeno, je-li předvedena jeho způsobilost sloužit svému účelu, přičemž objednatel takovéto dílo převezme s výhradami nebo bez výhrad. Převezme-li objednatel (v tomto případě tedy Vy jako zákazník) dílo bez výhrad, nepřizná mu soud právo na zjevné vady díla, namítne-li zhotovitel (tedy OPTIKA CB), že právo nebylo uplatněno včas. Dílo má, vadu, neodpovídá-li smlouvě. O právech zákazníka z vadného plnění platí obdobně ustanovení o kupní smlouvě, tedy odst. I. – III. Reklamačního řádu.
Veškeré vady jste však jako objednatelé dle OZ povinni oznámit bez zbytečného odkladu poté, kdy jste vady zjistili nebo při náležité pozornosti zjistit měli, nejpozději však do dvou let od předání díla. V opačném případě vám právo z vadného plnění nebude soudem přiznáno. V případě zjevných vad jste tedy povinni tyto vytknout v OPTICE CB ihned při předání díla. Pro případ, že se vada věci projeví ve lhůtě 12 měsíců od předání díla, považuje se tato za vadu, kterou mělo zboží od počátku. V případě reklamace vady díla, která se projeví po lhůtě 12 měsíců od předání díla, jste Vy tím, kdo bude povinen (v případě sporu) prokázat, že dílo mělo vadu již při předání, a že za tuto odpovídá OPTIKA CB.
2. Zhotovení brýlí na zakázku na základě lékařského předpisu
V případě zhotovení brýlí na zakázku, na základě lékařského předpisu – písemné objednávky, nenese OPTIKA CB odpovědnost za změřené dioptrie a další parametry, které jsou uvedeny na lékařském předpisu.
3. Oprava věci
Oprava věci se opět řídí zákonnými ustanoveními smlouvy o dílo. V případě pozáruční opravy brýlí je objednatel – zákazník povinen veškeré zjevné vady vytknout opět ihned při převzetí díla. Skryté vady je opět objednatel povinen vytknout bez zbytečného odkladu poté, kdy vady zjistil nebo při
náležité pozornosti zjistit měl, nejpozději však do dvou let od převzetí díla. Právo z vadného plnění však objednateli nenáleží, věděl-li, že věc má vadu již při jejím převzetí nebo způsobil-li tuto sám zákazník nebo jedná-li se o vadu, kterou musel s vynaložením obvyklé pozornosti poznat již při uzavření smlouvy.
V. Závěrečná ustanovení
Ustanovení tohoto Reklamačního řádu se použijí přiměřeně v závislosti na charakteru služby také na reklamaci vad Vámi zakoupených služeb, pokud nevyplývá něco jiného z dohody stran nebo platných právních předpisů.
Tento Reklamační řád platí pro všechny provozovny OPTIKY CB a musí být viditelně vyvěšen v každé z těchto provozoven.
V případě vzniku spotřebitelského sporu mezi OPTIKOU CB a Vámi, jakožto spotřebiteli, tj. sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb, jste v souladu se zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění, oprávněni podat návrh na mimosoudní řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je v daném případě: Česká obchodní inspekce, Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2 Česká republika, web: www.coi.cz. Z této možnosti jsou vyjmuty spory ze smluv uzavřených v oblasti zdravotních služeb.
Datum poslední aktualizace dne 1.1.2025. OPTIKA CB
